El Caso del Espectador

De kijker bekeken door Maria Jerez

Grand Theatre Groningen: “The perfect alibi” en “The Movie”.
Met: Maria Jerez, Cristina Blanco, Amaia Urra en Cuqui Jerez.
Gezien: zaterdag 8 oktober 2011, ICO-De Schalm in Assen (in het kader van ‘Theater De Kolk on Tour’).
Speellijst: www.grandtheatregroningen.nl

Grand Theatre Groningen laat veelal jonge kunstenaars aan het werk, die de neiging hebben om met nieuwe vormen te experimenteren. Bij het publiek, dat van een kop en een staart houdt, vallen deze voorstellingen niet altijd in goede aarde, zo bleek vorig jaar uit reacties van het publiek op voorstelling van Grand Theatre Groningen.
Na deze voorstelling waren de reacties weer even verdeeld als vorig jaar.

Jerez biedt de toeschouwer een dubbele voorstelling: De eerste helft op de planken (“The perfect alibi”); het tweede op scherm (“The Movie”).
In beide voorstellingen speelt Jerez met de toeschouwer, clichés en verwachtingen.

Het publiek krijgt een beschrijving te lezen van wat hij gedaan heeft tot het moment dat het spel begint. Dat veroorzaakt geschuif en gelach, omdat het op zijn kuddegedrag wordt aangesproken.
Dan zien we een dame in een fauteuil ontspannen detectives lezen. Of speelt ze de hoofdrol in een reeks moorden? En heeft het publiek een alibi of zijn we getuigen?
Met behulp van een geluid, een tv-scherm en een camrecorder wisselt ze gemakkelijk van plaats, persoon en situatie.
Jerez heeft grappige oplossingen bedacht om scènes tot leven te brengen.
De moordthema’s komen uit de pockets die de dame ogenschijnlijk argeloos leest. Het stapeltje detectives had echter wel wat kleiner mogen zijn. De clichés die origineel uitgewerkt worden, verliezen na een aantal keer hun waarden en verworden tot… clichés.

Dan volgt “The Movie”. Een film over een diamantenroof in de vorm van een thriller. Ook hier worden alle clichés van deze genre uit de kast gehaald en in een originele vorm toegepast.
Als je bedenkt dat alle opnames in een studentenhuis zijn gemaakt, dan moet er wel gespeeld worden met suggestie en met de kijker. Dat doet Jerez op een zeer onverwachte en mallotig wijze.
Doordat de acteurs hun personages zeer overtuigd spelen binnen de context van de clichés van een willekeurige suffe detective verfilming – gaat de toeschouwer volledig mee in de absurditeit van het verhaal. Maar ook bij “The Movie” geldt: het gaat te lang door, waardoor het na verloop van tijd zijn originaliteit verliest.

Christelle Chamuleau